Додатки до уроку (для коректного відображення файли необхідно завантажувати ) :
Тема: Національні особливості японських
народних казок. Відображення любові до праці , кмітливості, сміливості в казці
«Іссумбосі, або Хлопчик – Мізинчик». Порівняння з німецькою народною казкою
«Хлопчик – Мізинчик»
Мета: навчальна: познайомити учнів із казкою,
її національними особливостями , здійснити художній аналіз тексту ; визначити
поняття «мандрівний» сюжет, літота , гіпербола, порівняти зміст японської та
німецької казок;
розвивальна: розвивати образне, логічне мислення, навички виразного
читання, переказу, коментування; вміння самостійно працювати з підручником,
додатковими джерелами інформації;
виховна: виховувати кращі людські якості — працьовитість,
сміливість, пошану до батьків на прикладі казок.
Теорія літератури: народна казка, сюжет, «мандрівний» сюжет, літота ,
гіпербола , постійні епітети.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: збірка японських народних казок, ілюстрації до них, презентація
«Японія», схеми «Характерні особливості японських народних казок», тексти японської
казки «Іссумбосі, або Хлопчик – Мізинчик» та німецької народної казки «Хлопчик
– Мізинчик».
Хід
уроку
І.Організаційний момент (
З’ясування домашнього завдання :
прочитати японську казку «Іссумбосі, або Хлопчик – Мізинчик» с.35 – 36 ;
прочитати німецьку народну казку «Хлопчик – Мізинчик»);
ІІ. Вступне слово вчителя :
Розповідь вчителя про
Японію на основі презентації «Японія».
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку , запис теми до робочих зошитів , сприйняття та
засвоєння нового матеріалу .
ІV.
1.Розповідь вчителя про японські народні казки за схемами 1,2.
Запис особливостей
японської народної казки за схемою 3 (пояснення вчителя ).
2. Бесіда за змістом
японської народної казки «Іссумбосі, або Хлопчик – Мізинчик» :
- Яке враження справила на
Вас казка?
- Які слова виявилися
незрозумілими ?
3. Словникова робота :
Іссумбосі – ім'я;
Храм – релігійна культова
споруда ;
Хасі – палички для їжі;
Вельможа – багата , знатна
людина ;
Гета – традиційне японське
взуття , або спеціальні мати для утеплення підлоги.
Кімоно – японський
національний одяг ;
Оні – чудовиська японської
міфології.
4. Робота з текстом
японської народної казки «Іссумбосі, або Хлопчик – Мізинчик»:
- Зачитайте ті епізоди ,
які вас найбільше вразили . Поясніть чому?
- Зачитайте зачин казки .
Чи схожий він з іншими народними казками ?
- Яка біда спіткала
чоловіка та жінку ? (В ході уроку вчитель з учнями складає схему «Сонечко» за
змістом японської народної казки «Іссумбосі, або Хлопчик – Мізинчик» ).
- Яким був їх синок ?
Зачитайте з тексту .
- Що особливого в зрості
Іссумбосі?
- Зачитайте прохання
хлопчика до батьків ? Про яку рису характеру це свідчить ?
- Чи став зріст на заваді
його мріям ?
- Чому батьки відпустили свого сина ?
- Яке враження на Іссумбосі
справила столиця ? Які риси характеру хлопчика проявилися в цьому епізоді?
- Чому Іссумбосі обрав
величезний будинок ?
- Зачитайте діалог хлопчика
та вельможі за ролями (Іссумбосі , вельможа , автор).
- Чому знатний чоловік взяв
його на службу ?
- Яке враження справив
хлопчик на вельможу та його доньку ?
- Як поводив себе хлопчик в
цьому домі ? Про які риси характеру це свідчить?
- Чому хлопчик
супроводжував доньку вельможі ? Про яку рису характеру це свідчить ?
- Зачитайте епізод про
пригоду , яка трапилася з дівчиною та Іссумбосі.
- Чому хлопчик повівся саме
так ? Про яку рису вдачі це свідчить ?
- Порівняйте противників за
текстом (Складання порівняльної таблиці, учні зачитують цитати , вчитель формує
таблицю на дошці ).
Іссумбосі
|
Оні
|
- Що це за дрібнота ?
Хлопчик був маленьким
- Стривайте! Я вам покажу!
Іссумбосі вискочив з-за пояса дівчини і
замахнувся мечем голкою .
|
Чудовиська в людській подобі з бичачими
рогами й тигрячими іклами .
- Ой,болить! – заволало чудовисько , …
дременуло світ заочі.
- Ой, рятуйте! … накивав п’ятами .
|
- За кого ви вболівали в
боротьбі Іссумбосі та Оні? Чому?
- Чому маленький хлопчик
переміг велетнів Оні?
- Які слова за лексичним
значенням використовуються в зображенні героїв ? (маленький , великий –
антоніми )
Пояснення вчителя .
Словникова робота (учні
роблять записи в зошиті) :
Літота – художнє
переменшення (маленький хлопчик)
Гіпербола – художнє
перебільшення (велетні Оні)
- Чому хлопчик потрапляє в
таку страшну пригоду ? (Щоб довести, що маленький зріст не може стати на заваді
мрій; вибитися в люди)
- Який скарб знайшов
головний герой ? ( Чарівний предмет – чарівний молоток )
- Чи винагороджено
Іссумбосі за його вчинок ? Зачитайте з тексту.
(Побачив …маленький
чарівний молоток – скарб велетнів . І тоді сталося чудо … перетворився на
вродливого юнака).
- Прочитайте кінцівку казки
. Чому вона має саме такий зміст ?
(Утвердження справедливості
, доброти , єдності сім’ї )
- Чого ж повчає ця казка ?
(Бути сміливим,
наполегливим у досягненні своєї мети)
- Хто допоміг головному
герою стати вродливим юнаком ? (Дівчина, бо жіночий образ в японських казках
активний)
- Чи схожий фінал ,
японської народної казки з іншими народними казками ? (Так , бо у казках
відображається віра людей в перемогу добра)
Робота з картками в парах :
- За вказаними приказками
та прислів’ями поясніть зміст казки .
Відвага мед п’є .
Добре ім'я найкраще багатство.
Кінець – ділу вінець.
Не такий страшний чорт, як його малюють.
Прийшов , побачив , переміг.
Терпи, козаче, отаманом будеш.
Треба нахилитися , щоб з криниці води
напитися.
У вогонь і в воду готовий.
Хвіст бубликом тримати .
Чия відвага, того й перемога .
З малої хмари великий дощ буває .
Або виграв, або програв.
Всякі діла з малих починаються .
- Отже , визначте головну
думку твору японської народної казки «Іссумбосі , або Хлопчик – Мізинчик».
Учні роблять запис в зошиті :
Наполегливість ,
працелюбність, доброта завжди
винагороджується .
- Доберіть приказку чи
прислів’я до головної думки твору. (Чия
відвага, того й перемога )
Інтерактивна схема «Сонечко».
5. Компаративний аналіз
японської народної казки «Іссумбосі , або Хлопчик – Мізинчик» та німецької
народної казки «Хлопчик – Мізинчик».
- Визначення виду японської казки та її особливостей за
схемами .
Слово вчителя :
- Звернемося до підручника
с.34 та запишемо визначення «мандрівний
сюжет». (Пояснення вчителя).
- Яке враження на вас
справила німецька народна казка «Хлопчик – Мізинчик»?
- Чи було в німецькій
народній казці щось незрозуміле, або що обурило вас? (Батько продав сина)
- Яка спільна проблема
сімей в цих казках?
- Як вирішилася ця проблема
?
- Як звати хлопчика ? Чому?
- Розкажіть про зовнішній
вигляд Мізинчика.
- Як поводив себе синок в
родині ? (працьовитість , доброта , любов до батьків, розум , винахідливість ,
кмітливість)
- Як батьки ставилися до
Мізинчика в казках?
- Чому головні герої
покидають своїх батьків ? ( В японській казці, Іссумбосі хоче вибитися в люди,
в німецькій казці , шукає пригод)
- Чому хлопчик попросив
продати його незнайомцям? ( Щоб батьки заробили гроші)
Складання схеми «Сонечко».
- Які риси вдачі Мізинчика
проявилися в епізоді , коли він погодився на продаж незнайомцям? (Хитрість та винахідливість)
- Як поводить себе мізинчик
в різних небезпечних ситуаціях в німецькій казці? Про які риси характеру це свідчить ? Учні переказують
епізоди німецької казки і визначають риси характеру . (Чесність,
відчайдушність, зарозумілість хлопчика, сміливість , інколи жорстокість (смерть
корови, вовка).
- Які художні засоби
використано в німецькій казці в зображенні протистояння хлопчика та
супротивників , зістав їх з японською
народною казкою? (Літота , гіпербола).
- Чому в казках хлопчик
потрапляє в небезпечні ситуації і йому ніхто не допомагає ? ( Кожен сам кузнець
свого щастя і за свою життєву мету треба
боротися )
- Чому Хлопчик – Мізинчик
перемагає в обох казках ? (Він сміливий, розумний, працьовитий,тому його малий
зріст не стає на за ваді успіху).
- Що відмінного в цих
образах? (В німецькій казці хлопчик зарозумілий , хитрий , жорстокий , а в
японській казці – щирий ).
- Порівняйте кінцівки обох
творів . Яка ж мета Хлопчика – Мізинчика в японській і німецькій казках ? (В
японській – вибитися в люди, в німецькій – мандрувати світом).
V. Підсумок уроку.
- В чому полягають
національні особливості японської і
німецької казок ?
- Чому пригоди Хлопчика –
Мізинчика стали популярними в різних країнах ? (Тому, що в цих казках про
Хлопчика – Мізинчика втілюються ідеї добра , любові до праці, батьків,
сміливості, справедливості , кмітливості).
- Як називаються усталені сюжети , що повторюються в казках
різних народів ? (Мандрівні сюжети). Як цей зміст реалізувався в японській та
німецькій казках? (На основі традицій і вірувань кожного народу)
VІ. Аргументація і виставлення оцінок .
VІІ. Домашнє завдання :
Намалювати малюнок до
японської або німецької казки ;
Прочитати казку «Пензлик
Маляна» с.37 – 40 .
Література:
1. Світова
література : підручник для 5 –го кл. загальноосвіт. навч. закл.\
Є.В.Волощук
. – К.:Генеза 2013. -256с.
2. Прислів'я та приказки .-Х.: ТОВ «Елвик», 2012. – 88с.
3. "Японська
література: Хрестоматія". Том І (VII—XIII
ст. / упоряд.: Бондаренко І. П.,
Осадча Ю. В. —
Київ: Вид. дім Дмитра Бураго, 2010. — С 16-23
Немає коментарів:
Дописати коментар