Авторські уроки: Вергун О.В. "Лебеді материнства"



Тема: В.Симоненко. Вірш – пісня «Лебеді материнства». Вічний зв'язок людини з матір'ю та рідною землею.
Автор уроку: Вергун О.В.

Мета: поглибити знання про біографію Василя Симоненка , ознайомити з віршем «Лебеді материнства» та проаналізувати його, звертаючи  увагу на  його ідейно – художній та символічний зміст, жанр, образи ; визначити поняття «ліричний герой»; розвивати вміння учнів зв’язно,  логічно висловлювати свої думки, спостереження, почуття ; виховувати любов, повагу до Батьківщини , матері на уроці.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Обладнання : портрет В.Симоненка,збірки творів В.Симоненка, підручник , ІКТ (комп’ютер , інтерактивна дошка , проектор).
Епіграф уроку: Великі дороги в світ широкий завжди починаються від материнської пісні, співаної над колискою. 
                                                                            В. Симоненко
Хід уроку
І . Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Пригадайте імена письменників , що творили в 60-ті роки ХХ ст.. Та назви їх творів?
- Які твори В. Симоненка вам відомі?
- Чому навчають і повчають ці твори?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку .
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово  вчителя
- У 60-ті роки ХХ ст.. в українську літературу ввійшов молодий, талановитий  поет В.А.Симоненко .  Його творчість натхненна правдою, щирістю , любов'ю  до Батьківщини , до матері. Але його таланту не судилося розкритися на повну потужність , бо прожив митець всього 28 років. Та слова його нетлінні , вічні, бо в них розкривається сила духу, патріотизму, віра в майбутнє та невичерпна любов.
Хто ж такий В.Симоненко ?
2. Повідомлення учня про основні віхи життя і творчості письменника , звернення до портрета.
3. Слово вчителя.
- У кожної людини серце б’ється сильніше , коли вона думає про рідний край , батьківську хату , мамину колискову.
4. Робота з епіграфом (вчитель зачитує епіграф ), розпочинається його обговорення.
- Чи співали вам у дитинстві колискові ? Про що вони?
-  Які почуття вкладаються в колискову?
- Які почуття викликають у вас колискові?
- Чому життя людини починається з цієї пісні?
5. Аналіз поезії «Лебеді материнства».
5.1. Слово вчителя.
- Сьогодні ми ознайомимось з поезією «Лебеді Материнства».
Цікава ритмічна будова, яскрава образність, близькість до народної колискової привабили відомого композитора й диригента Анатолія Пашкевича.
Кожна людина в Україні знає цей вірш, його крилаті рядки «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину» відомі, певно, кожному.
Тривалий час ім’я автора спеціально замовчувалося. Нині ми гордо називаємо його В.Симоненко.
Композитор  Анатолій Пашкевич написав до неї прекрасну музику. Наше завдання  на сьогоднішньому уроці переконатися в силі її слів.

5.2. Звучить аудіо запис пісні у виконанні Раїси Кириченко.
- Яке враження на вас справила пісня ? В чому її сила?
5.3. Презентація вірша (учні читають поезію мовчки).
5.4. Колективне прочитання (2 – 3 учнів).
5.5. Робота з текстом (бесіда).
- Яку  картину ви уявили?
- Які почуття виникли ?
5.6. Робота в групах (завдання для груп)
1 група .
- Визначте кольори твору? ( сірий , рожевий, чорний, голубий, кори-чневий, зелений, білий)
2 група.
- Визначте звуки твору ?  ( шелест крил, слова матері, тупіт, скрип  колиски , звуки води, дихання, крики  півнів, голоси дівчат, хлопців, шелест листя дерев)
- Які враження виникли у вас?
5.7. Словникова робота.
- Які слова в тексті вам незрозумілі?
Сургуч – забарвлена плавка суміш, яку застосовують для нанесення рельєфних печаток на поштові відправлення.
Мавка – різновид русалок з довгим лляним волоссям .
5.8. Історія написання поезії.
Мати – найдорожча у світі істота. Їй несе людина болі й радощі, сумніви й успіхи, помилки й гріхи. З нею хочеться порадитись, поділитись турботами, покаятись їй у гріхах. Такою була для Василя, мама, Ганна Федорівна Симоненко-Щербань. Людина з щирою поетичною душею, закохана у народну пісню, передала все це синові, виховувала його за мудрими заповідями народної педагогіки. Природа наділила літературними здібностями і саму Ганну Федорівну. Був у неї зошит «Перлини поміж людей», куди збирала вона прислівя, приказки у рідних Біївцях. Багато серед них придуманих матірю поета. І багаті вони на гумор і глибину думок, що тривожили її свідомість. Саме образ мами є основним у творі.
  За збірку «Лебеді материнства» В. Симоненку присуджено Державну премію України ім. Т. Г. Шевченка. Мелодійна основа вірша та мотив материнської любові настільки полонили композитора Андрія Пашкевича, що він поклав цей твір на музику, який ви прослухали на початку уроку.

А. Пашкевич 


- Визначте тему твору ? ( материнська любов до дитини, турбота за її долю)
- В яких рядках виражається ідея вірша? (можна все на світі вибирати, сину . Вибрати не можна тільки Батьківщину)
- Визначення виду лірики . Пояснення. (Громадянська лірика , бо відстоюється позиція любові до Батьківщини)
- Визначення  художніх засобів твору .
- Визначення розміру вірша .
- Визначення особливостей синтаксису.
5.9. Повторне прочитання поезії учнем .
-  Чому автор дав саме таку назву твору?
- На які дві частини можна поділити твір? (1частина: схожа на колискову пісню. 2 частина: монолог матері, звернення матері до сина , пересторога)
- Про який вибір сина йдеться у поезії ? ( Вибір життєвого шляху)
- Який твір за жанром нагадує вірш ? ( Колискова)
- З яким застереженням звертається мати до дитини ?
- Поясніть словосполучення «приспані тривоги».
- Які образи – символи є в поезії? Поясніть їхню роль. ( 1. Мати – жінка, що народила дитину, в творі ототожнюється з Батьківщиною, яку не можна вибрати.  2. Лебеді – птахи , символи вірної любові, тому і поєднуються з образом матері.  3. Дорога  - життєвий вибір людини. 4. Зорі – доля людини, надія, Божий знак .  5. Лимани – плин життя .  6. Півні – провісники нового дня , а отже зародження нової долі. 7. Чуже поле – життя далеко від батьківського дому .  8. Тополя , верба – символи України.
5.10. Робота із словником літературних термінів (учні знаходять і записують визначення «ліричного героя»)
-  Яким же постає ліричний герой,  що показує світ дитинства та світ дорослого життя? (Чуйна людина, патріот, що любить свою Батьківщину, сповнений вдячності до матері , має віру і надію на краще майбутнє для свого народу)
- Визначте  тему та ідею вірша.
VІ. Узагальнення і висновки.
- Звернемося до епіграфа уроку. Як він реалізовується у вірші? (Автор говорить про безмежну силу любові матері , яка завжди допоможе у складних життєвих ситуаціях)
- Зачитайте останні два рядки твору. З яким закликом звертається автор?  ( Бути відданим  своїй Батьківщині , бути патріотом)
- Що означає слово «Батьківщина»?
- Щоб ви взяли із собою в життя з цього уроку? (Вдячність своїм батькам та почуття патріотизму)
VІІ.  Аргументація оцінок .
VІІІ. Домашнє завдання.
Написати есе: «Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину», або «Можна вибрать друга і по духу брата , Та не можна рідну матір вибирати» .
Намалювати малюнок до поезії  «Лебеді материнства».






Література:
1.     Авраменко О.М.  Українська література. Підручник для 7 класу: - К.: Грамота .2007. – 296с.
2.     Великий тлумачний словник сучасної української мови / Укладач і головний редактор  В.Г.Бусел. – К.:Ірпінь ; БТФ «Перун»2004 – 1440с.
3.     teach.com

4.     vmusice.net

Немає коментарів:

Дописати коментар