Відкритий урок: "А. Дімаров "Блакитна дитина" Образ Толі"


Тема: Дитинство в автобіографічній повісті А. Дімарова “Блакитна дитина”. Образ Толика


Анатолій Дімаров
Дитинство – це коли все дивно
і ніщо не викликає здивування
Антуан де Ривароль


Мета: Аналізуючи твір, відкривати світ дитинства, допомагати дітям разом з головними героями твору відкриті прості, але важливі речі у житті, зрозуміти їх через вчинки,розвивати вміння аргументувати, висловлювати власні роздуми, почуття, спостереження, виважено доводити своє бачення, формувати кругозір, світогляд школярів, виховувати почуття доброти, щирості,чуйності, вимогливості до своїх вчинків, дій, прищеплювати пунктуальність, інтерес до наслідків власної праці.


Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вступне слово вчителя:

     Сьогодні ми полинемо в чарівний світ дитинства, адже ви вже стоїте на порозі дорослого життя, тому важливо запам’ятати перші уроки долі. Це найщасливіші спогади, казки, коли відкриваєш світ, залишаться назавжди і осяватимуть ваш життєвий шлях. Час, коли зустрічаєш вірного друга, пізнаєш чому світить сонце, якого кольору небо, як пахнуть мамині руки, але й гіркоту перших невдач. І якнайкраще цей яскравий світ передано в ліричному творі «Дитинство синьооке» Любові Бачинської.


Дитинство синьооке, мов волошки,
Його завжди буває зовсім трошки.
Воно веселе і дзвінкоголосе.
Розпустить коси і блукає босе.

Дитинство різнобарвне і щасливе,
Яскраве, простодушне, галасливе,
Воно ще поряд, зовсім недалеко,
Та вже летить у вирій, мов лелеки.

Дитинство пахне мамою і хлібом.
І навіть спогадом сумує ніби,
Та завжди в пам’яті моїй просторе,
Безмежно – синє волошкове поле.

                                                     Любов Бачинська


Бесіда:
  1.    Визначте жанр твору «Блакитна дитина». Доведіть. (Автобіографічна повість) 
  2.        Що таке автобіографічна повість?     
  3.   В чому полягає особливість побудови твору «Блакитна дитина»? (Обрамлення) 
  4.       В чому полягає особливість обрамлення?
Розгадування кросворду.  
Пригадаємо сюжет твору для розгадування цього кросворду.



Кросворд.
Питання:
  1.      Яку оцінку отримав син Анатолія Андрійовича?
  2.      Чим провчив дядько Матвій Толю, коли той крав яблука
  3.      Чим лякали хлопці дівчат?    
  4.      Як прозвали першокласників інші діти?
  5.      Який подарунок мами розбив Сергійко?
  6.      В яку гру 5б грав з 6а?
  7.      Як Варвара Іванівна змушена була назвати дітей?
  8.      Що показували міські актори за п’єсою І. Франка     «Украдене щастя»?
  9.      На яке свято Толя одягнув новий костюм? 
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Слово вчителя:
Кожна доросла людина в душі відчуває себе дитиною. Особливо це стосується письменників і поетів, адже лише той, хто любить яскраві фарби життя, вміє фантазувати, бачити незвичайне у звичайному, може відобразити дитячий дивосвіт на папері. Таким є А Дімаров. Отже, тема нашого уроку.....

Складання асоціативного ряду до слова «дитинство» за твором: 
Д
И
Т
И
Н
С
Т
В
О


Репліка:
- Але дитинство – це не тільки ігри, але й навчання в школі.

Інсценізація діалогу. 
Чи звичайною, чи винятковою є ситуація розіграна з твору? Чому?
       Отже , діти і дорослі по-різному ставляться до життя. І «світ дитинства» і очима дітей і очима дорослих. Доведіть
  •          Наведіть приклади із власного життя.
  •          Чому твір названо «Блакитна дитина», а не , наприклад за іменем головного героя Толі?
          На екрані зображено ангела.  

  •          Яким його зображено у творі?
  •          Що таке іронія?
  •       Чому ідеал дорослих зображено з іронією?(Бо дорослі забули, що самі були дітьми)
  •        Яким би був світ, якби всі діти мали сніжно-білі крильця, сяяли рожевими щічками й докірливо дивилися на забіяк повними усіх чеснот голубими очима?
      Слово вчителя:
     Разом, читаючи твір і створюючи презентацію,  ми побачили в образі Толі і його дитячих пригод себе. Тож давайте заглянемо у власне дитинство.
Презентація «Дитинство учнів 7 класу»


-         Що цікавого ви побачили?
-         Чому вибрали саме ці фотографії?  
Отже, як в повісті «Блакитна дитина» так і в звичайному житті, показано звичайних дітей, які радіють звичайному життю, мають друзів та бешкетують.

Отже, за уявленнями дорослих усі діти повинні бути слухняними і чемними та не робити шкоди.
-         Чому батько вирішив розказати синові про своє життя, коли він був малим?
-         Чому ж тоді батько розказав своєму синові про своє дитинство, не прикрашаючи його, а показуючи його таким, як воно було?

Біля картинки з ангелом картинка Толі.
Аналіз образу Толі.
1.     У яких випадках Толя виявляє гідність?
2.     Чи тримає слово хлопчик?
3.     Як ставишся до рідних?
4.     Як ставиться до природи?
5.     Як вчиться Толик? (любить вчитися)
6.     Чи має друзів?
7.     Як проявляється почуття гумору хлопчика?
8.     Яких епізодах  проявляється доброта характері Толі?
9.     В яких епізодах проявляється відповідальність?
10.  Чи  сміливий Толик?
11. Чи допомагає мамі по господарству? (працьовитий)
12.  Чи має головний герой негативні риси характеру? Чи можна назвати його розбишакувати, неслухняним?


Гра «Шифрувальник» 

Розгадайте, що означають ці символи.
  • 1 ,2,3.. (кількість відер, які виливав на себе Віктор Михайлович)
  • В.М. + Г.І. = (Віктор Михайлович і Галина Іванівна одружились)
  • 17 =1 (17 бовтунів полетіло на 1 (одного) Бурлаку)
  • 5-Б < 6-А (5-Б програє 6-А в сніжки)
  • 5-Б +1 > 6-А (5-Б разом із класним керівником виграють у 6-А)
  • 5-Б>7 (перемога 5-Б класу над 7 у збиранні колосків)
  • I і 1 Травня (перший костюм Толя одягнув на 1 Травня)
  • 2 і (по два квитки купили Віктор Михайлович та Федір Бурлака, тільки Віктор Михайлович ними скористався, а його суперник – ні) 

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого.
Епіграф.
Оцінювання.
V. Домашнє завдання.
І варіант: вибрати із повість О.Довженка «Зачарована Десна» три цікаві епізоди з життя головного героя.
ІІ варіант: вибрати із повісті М.Стельмаха «Гуси – лебеді летять» три цікаві епізоди з життя головного героя.
ІІІ варіант: написати фанфік  про пригоду Толі від його імені.



Немає коментарів:

Дописати коментар